Digitalisering af folkeskolen og forbud af mobiltelefon

Skrevet d. 12/02/2018

Med Frankrigs forbud mod mobiltelefoner i folkeskolen sættes en ny vinkel på, hvordan vi opdrager og udvikler vores børns medievaner. Men hvad er udfordringen ved digitaliseringen af den danske folkeskole? Det diskuterer jeg i dette blog indlæg.

Hvad er den digitale folkeskole?

Digitalisering af den danske folkeskole centrerer sig primært omkring den stigende brug af specielt iPads og smartphones. Men folkeskolen har vel været digitaliseret, siden eleverne begyndte at bruge lommeregnere og PC'er i skoletiden. Digitalisering som fænomen er en vigtig diskussion, men den mangler fokus. Nemlig fokus på forskellen imellem mediet og indholdet, og deraf, en nuanceret diskussion om det enkelte medies relevans for undervisning og læring. Et medie omfatter eksempelvis PC, iPad, smartphones, bøger, internettet og Facebook.

Medier er en forlængelse af os selv

Marshall McLuhan
Marshall McLuhan

Medier skal ifølge Marshall McLuhan betragtes som en forlængelse af os selv. McLuhans pointe er, at det enkelte medie forandrer os både fysisk, psykisk og kulturelt og derfor, skal vi fokusere på selve mediet, mere end indholdet.

Et fokus på det enkelte medie vil gavne digitaliseringen ved, at skabe en forståelse for hvordan det enkelte medie påvirker læring, udvikling og undervisning af vores børn.

Jeg tror de færreste mener, at computeren skal ud af folkeskolen, mens flere mener, at en iPad ikke hører hjemme i undervisningen. Men hvorfor? Er iPads altid negativ i forhold til læring? Svaret skal findes både i selve mediet og i det indhold, som mediet formidler. 

Forbud skaber tørskidning

I nogle brancher lever begrebet "at tørskide". Det er tidspunktet på arbejdsdagen, hvor du går på toilettet, uden egentlig at have brug for det. I stedet sidder du bare lige 5 minutter og checker mobil, Facebook og nyheder.

Jeg tror ikke på at forbyde medier. For medier er en stor del af mange børns daglige vaner og rutiner, og derfor, vil et forbud blot blive omgået med netop tørskidning. Vi skal istedet vejlede og lære vores børn at der er forskel på digital og mundtlig kommunikation.

Er problemet os, forældrene?

Måske er det største problem, at nogle forældre opfatter sig selv som mindre videndende omkring medier end deres børn. Forestil dig at du vidste mindre om matematik end dit barn, og bare accepterede det faktum. Lektielæsningen ville nok gå sådan:

Barn: Hvad betyder 2 kryds 2

Forældre: Det ved du meget mere om end mig, søde skat.

Barn: Nååå ja (siger barnet, alt imens udfordringen springes over)

 

En digital kultur

Vi skal som forældre have en holdning til medier, lige så vel som vi skal have en holdning til hvordan vores børn behandler andre. Vi mangler derfor en digital lærings- og adfærdskultur, som børn og deres forældre kan læne sig op ad.

De små skal lære at skelne imellem den virkelige og den digitale verden

Sandheden har idag mange ansigter, og det er derfor vigtigt, at børnene lærer at skelne imellem den fysiske og digitale verden. Den lille pige i videoen har eksempelvis svært at forstå forskellen.

Empati før matematik

Måske siger den tidligere forsanger i Saybia, Søren Huss, det bedst i hans interview med Information fra 2015.

Kunsten at tale sammen

Vi skal fokusere på arbejds- og læringskulturen omkring digitale medier

Moderne medier fordrer i høj grad selviscenesættelse og perfektionisme. Vi skal lære vores børn, at livet idag er 2-delt i den fysiske og den digitale verden. De skal opdrages digitalt. Det vil gøre det nemmere for folkeskolen at bruge eksempelvis iPads i undervisningen, hvis barnet har lært, at en iPad BÅDE er et stykke legetøj og et arbejdsredskab. Hvad den skal bruges til, afhænger blandt andet af tidspunkt på dagen og situationen.

 

Fokus på læring

Forbud er ikke vejen frem. Det er derimod en sund digital kultur, hvor børnene lærer om medier og deres indhold. Samme artikel kan læses i den fysiske avis som på iPad'en, men mediet gør en forskel. Interaktive medier som iPads, øger trangen til mere, og det kræver bare at klikke videre til den næste app.

Vi skal fokusere på, at prøve at beskrive, hvad en god digital læringskultur er. Og omdrejningspunktet skal vel altid være: Hvordan skaber vi den bedste læring og udvikling for børnene?

 

Erfaringsbaseret læring

Ifølge den amerikanske forsker David Kolb lærer mennesket igennem erfaringer. Kolb kalder det for "Experiential Learning":

Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experience” (Kolb, 1984, p. 38).

 

Og i forhold til erfaringsbaseret læring, indholder digitale medier nogle muligheder for inddragelse, som ikke findes i eksempelvis bøger. Så brug endelig en iPad i undervisningen, så længe udvikling og læring er i fokus og kan dokumenteres.

Medieekspert Michael Bech

Skrevet af Michael Bech

Jeg hjælper virksomheder med at tiltrække og fastholde deres kunder. Jeg har bred indsigt i kommunikation, markedsføring og softwareudvikling.