10 effektive trin til en god hjemmeside

Skrevet d. 02/11/2017

Skal din virksomhed have en ny hjemmeside? Så kan du med fordel læse videre. I dette blogindlæg giver jeg 10 konkrete råd til at få udviklet en god hjemmeside.

 

1) Formål og hovedbudskab med hjemmesiden

Første spørgsmål du skal stille dig selv er: "Hvad skal hjemmesiden gøre for mig?".

Med andre ord hvilke(t) formål skal hjemmesiden opfylde - øge dit salg, forbedre synligheden, få flere tilmeldinger, bedre branding, ja mulighederne er mange. Det vigtige er, at du i grove træk ved, hvad hjemmesiden skal gøre for dig.

 

2) Hjemmesidens design

Godt hjemmeside designGodt hjemmeside design handler ikke kun om hvordan din hjemmeside ser ud, selvom det bestemt er vigtigt. Designet skal tage afsæt i hjemmesidens indhold. Det kaldes for design af hjemmesidens informationsarkitektur. Det omfatter hvordan information (tekst, billeder, menuer, etc.) struktureres på hjemmesiden.

Tænk eksempelvis på hvordan en hjemmeside med 5 sider, kan se ud i forhold til en med 100 sider. Menustruktur og intuitiv navigation bliver med 100 sider meget vigtig for brugervenligheden. Vær derfor opmærksom på 3 ting i forhold til design af hjemmesiden.

  • Den visuelle oplevelse - ser hjemmesiden ud som den skal?
  • Formidling af budskab - beskriver hjemmesiden formålet præcist?
  • Struktur - er det nemt af finde rundt?

 

3) Programmering og det tekniske

Nogle hjemmesider er faktisk ikke som sådan programmeret. De er derimod "udviklet" ved at installere tredje parts udvidelser (plugins) eksempelvis til Wordpress og Joomla.

Andre hjemmesider er programmeret til et specifikt formål, som installation af udvidelser ikke kan imødekomme. Det ene er ikke bedre end det andet, men der er en helt konkret forskel på de 2 tilgange:

  • Special programmering indretter løsningen efter behovet
  • Ved installation af udvidelser skal behovet ofte tilpasses efter udvidelsen.

 

4) Gennemtænkt indhold og velskrevne tekster

Et fælles træk for besøgende på din hjemmeside er en forventning om kvalitetsindhold. Det kendetegner for så vidt danskernes generelle medieforbrug, og derfor også hjemmesider.

Kunden er selektiv og informeret, og derfor skal du være præcis og fokuseret i din indholdsproduktion. Velskrevne tekster, brug af video og aktivering i sociale netværk er med til at fuldende hjemmesidens synlighed.

 

5) Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering er faktisk en bred betegnelse for flere ting. Det vigtige er dog, at du selv kan gøre rigtig meget for at søgemaskineoptimere din hjemmeside. Det kræver dog at hjemmesiden tilbyder de fulde SEO-muligheder. Vær derfor opmærksom på om leverandøren giver DIG mulighed for at opdatere hjemmesiden og lave SEO-arbejdet. Generelt er velovervejede overskrifter, godt indhold og gode meta-tags en god start på en søgemaskineoptimeret hjemmeside.

Helt konkret skal søgemaskineoptimering faktisk opdeles i on-site optimering og off-site optimering. On-site er det du selv kan gøre på hjemmesiden, mens off-site sker udenfor hjemmesiden og derfor kræver særlig ekspertise.

Endelig favoriserer Google hjemmesider som kører på https protokollen (fremfor http-protokollen). Jeg har set flere hjemmesider forbedre deres Google placering dramatisk, blot ved at skifte til https. Jeg hjælper dig gerne med at opdatere din hjemmeside, hvis du vil have en bedre Google placering.

 

6) Call-to-action

Med call-to-action taler jeg om hvilke(n) konkrete handlinger den besøgende skal foretage sig. Det kan være mange ting, eksempelvis udfyldelse af kontaktformular, tilmelding til nyhedsbrev, salg af varer, visning af videoer og så videre. Vær målrettet og brug statistik til at evaluere dine tiltag på hjemmesiden.

 

7) Statistik

Statistik på hjemmesiden er et "must-have". Det giver dig afgørende mulighed for optimere hjemmesidens performance. Med Google Analytics og Google Tagmanager kan du meget præcist måle hvordan hjemmesiden opfylder formålet.

 

8) Vedligeholdelse

Du skal overveje hvem der skal vedligeholde og opdatere hjemmesiden. Det gælder både tilføjelse af nyt indhold og tekniske sikkerhedsopdateringer af CMS systemet. Hvis ikke du selv kan, eller vil gøre det, så find en ekspert og lav en aftale som er tilpasset din virksomhed. For nogle handler det blot om at skabe en struktureret tilgang til at arbejde med hjemmesiden.

 

9) Ejerskab - ejer du indholdet?

Dette punkt er ekstra vigtig for små virksomheder og iværkstættere. For det er ikke alle steder du rent faktisk ejer hjemmesidens indhold. Du skal være sikker på at du har fuld kontrol over hele hjemmesiden - både indholdet og softwaren. Så kan du altid skifte leverandør eller udvide hjemmesidens funktionalitet.

 

10) Et aktiv er ikke passiv

Husk at se på hjemmesiden som en aktiv del af din virksomhed. Det er vinduet ud ad til og mange kunders første møde med dine produkter og services.

Lad ikke hjemmesiden stå passivt hen. Bring den i spil ved at dele den på de sociale netværk og lav løbende indhold som er interessant. En tommelfingerregel er:

Hvis det er interessant for dig, så det er det også for andre. 

Medieekspert Michael Bech

Skrevet af Michael Bech

Jeg hjælper virksomheder med at tiltrække og fastholde deres kunder. Jeg har bred indsigt i kommunikation, markedsføring og softwareudvikling.