I dette blogindlæg giver jeg 10 konkrete råd til, hvad en god hjemmeside indeholder.
Lad os starte med et overblik, over de 10 punkter.
Første spørgsmål du skal stille dig selv er: "Hvad skal hjemmesiden gøre for mig?".
Med andre ord, hvordan skal hjemmesiden skabe værdi og hvilket formål skal hjemmesiden opfylde.
Det kan for eksempel være salg, nye leads, forbedret synlighed, flere tilmeldinger eller abonnementer. Ja mulighederne er mange. Det vigtige er, at du ved, hvad hjemmesiden skal gøre for dig.
En god hjemmeside fortæller kort og præcist hvad virksomheden tilbyder. Den bruger ikke lange tekster eller beskrivelser, for at fortælle om virsomhedens identitet og services.
En hjemmeside besøgende bruger kun et par milisekunder på at vurdere, om siden giver den ønskede information og er værd at undersøge nærmere. Derfor er kort og præcis kommunikation afgørende for, at fastholde den besøgende.
Med call-to-action (CTA) taler jeg om hvilke konkrete handlinger, den besøgende skal foretage sig. Det kan være mange ting, eksempelvis udfyldelse af kontaktformular, tilmelding til nyhedsbrev, salg af varer, visning af videoer og så videre. Vær målrettet og brug statistik til at evaluere dine tiltag på hjemmesiden.
Et velkendt call-to-action er knapper og links, som træder frem fra webdesignet. Har hjemmesiden synlige knapper, er den besøgende mere tilbøjelig til at klikke på dem. Det er styrende for den ædfærd, en besøgende har på hjemmesiden.
En anden vigtig CTA er nem mulighed for at kunden kan kontakte jer. Tænk derfor kundens kontaktmuligheder ind i webdesignet.
Godt hjemmeside design handler ikke kun om hvordan en hjemmeside ser ud, selvom det bestemt er meget vigtigt.
Et godt webdesign har først og fremmest fokus på konvertering. Altså hvordan understøtter webdesignet, det overordnede formål for hjemmesiden.
Der er mange parametre i spil, når en hjemmeside skal fungere optimalt. Det spænder fra visuelle detaljer som eksempelvis afstand imellem elementer og præsentation af indhold, til formidling af en identitet som differentierer virksomheden fra sine konkurrenter.
Designet skal tage afsæt i hjemmesidens formål. Grunden er, at formålet er afgørende for omfanget og strukturen af indholdet på hjemmesiden. Det kaldes for design af hjemmesidens informationsarkitektur, og omfatter hvordan information (tekst, billeder, menuer, etc.) struktureres.
Tænk eksempelvis på hvordan en hjemmeside med 5 sider, kan se ud i forhold til en med 100 sider. Menustruktur og intuitiv navigation bliver med 100 sider meget vigtig for brugervenligheden.
Et godt webdesign finder løsninger på følgende spørgsmål:
I forbindelse med konvertering og SEO er den tekniske del af hjemmesiden ekstrem vigtig.
Og grunden er egentlig ret enkel - jo hurtigere en hjemmeside indlæser, jo bedre er brugeroplevelsen.
Hvor hurtig en hjemmeside er, afhænger blandt andet af hvordan hjemmesiden er programmeret. Nogle hjemmesider er faktisk ikke som sådan programmeret. De er derimod installeret igennem tredje parts udvidelser (plugins) til eksempelvis Wordpress og Joomla.
Vi har arbejdet med begge systemer, og ved at både Joomla og Wordpress kan levere indlæsningshastigheder som sikrer god SEO. Men jeg ser desværre alt for ofte, at mangel på forståelse for den tekniske del af en hjemmeside, modarbejder dens potentiale for succes, ved brug af begge systemer.
Anden vigtig faktor for en hjemmesides hastighed er hosting. Hosting handler mere præcist om den server, som hjemmesiden ligger på. Der findes mange forskellige muligheder og priser for hosting. I forbindelse med hastighed, SEO og konvertering er det derfor naturligt, at de billigste hosting udbydere ikke performer godt nok.
Spørg derfor dit webbureau hvilke muligheder de tilbyder for hosting, så du ikke mister kunder på grund af en langsom server.
Et fælles træk for besøgende på din hjemmeside er en forventning om kvalitetsindhold. Det kendetegner for så vidt danskernes generelle medieforbrug, og derfor også hjemmesider.
Kunden er selektiv og informeret, og derfor skal du være præcis og fokuseret i din indholdsproduktion. Velskrevne tekster, brug af video og online synlighed er med til at fuldende hjemmesiden ved at fastholde de besøgende og skabe konverteringer.
En hjemmeside som ikke kan findes på Google, er som en butik i midten af ingenting. Det bliver en investering som ikke betaler sig.
Søgemaskineoptimering - eller SEO som det også kaldes - er netop en bred betegnelse for, hvordan dine kunder skal finde frem til hjemmesiden.
Søgemaskineoptimering omfatter indsatser på flere fronter. Det vigtige er dog, at du selv kan gøre rigtig meget for at lave en søgemaskineoptimeret hjemmeside. Det kræver dog at hjemmesiden tilbyder de fulde SEO-muligheder.
Vær derfor opmærksom på om leverandøren giver DIG mulighed for at opdatere hjemmesiden og lave SEO-arbejdet. Generelt er velovervejede overskrifter, godt indhold og gode meta-tags en god start på en søgemaskineoptimeret hjemmeside.
Helt konkret skal søgemaskineoptimering faktisk opdeles i on-site optimering og off-site optimering. On-site er det du selv kan gøre på hjemmesiden, mens off-site sker udenfor hjemmesiden og derfor kræver særlig ekspertise.
Endelig favoriserer Google hjemmesider som kører på https protokollen (fremfor http-protokollen). Jeg har set flere hjemmesider forbedre deres Google placering dramatisk, blot ved at skifte til https. Hos bechtech hjælper vi dig gerne med at opdatere jeres hjemmeside, så i opnår en bedre placering på Google.
Det er virkelig irriterende at lede med lys og lygte, uden af finde det man søger. Derfor er god navigation på en hjemmeside afgørende for, om den besøgende fastholdes eller forsvinder tilbage til Google.
Indhold og navigation hænger uløseligt sammen, og de skal begge udspringe af den enkelte virksomhed. For nogle er nogle få menupunkter nok, mens andre har brug dybe menuer med mange niveauer. Vær derfor opmærksom på, at skabe et webdesign som gør plads til eksempelvis avanceret søgning og relevante undermenuer.
Et par konkrete råd til navigation og struktur på en hjemmeside:
Der findes ikke en eneste god grund til, at en hjemmeside ikke skal fungere på alle skærmstørrelser.
Og rigtig mange grunde til at udvikle en mobilvenlig hjemmeside.
Primært fordi Google prioriterer mobilvenlige hjemmesider. Hjemmesider besøges nemlig mest via smartphones og tablets, og derfor er en mobilvenlig hjemmeside afgørende for, at nå alle virksomhedens potentielle kunder.
Der er derfor meget simpelt.
En hjemmeside skal fungere optimalt på alle skærme. Punktum.
Statistik over hjemmesidens besøgende er et "must-have". Det giver nemlig virksomheden afgørende mulighed for at optimere hjemmesiden ud fra fakta i stedet for fornemmelser.
Hos bechtech er statistik integreret i alle de hjemmesider vi udvikler. Det gør os klogere, og giver vores kunder indsigt i en for mange ukendt, men meget vigtig del, af hjemmesiden.
Google Analytics og Google Tagmanager er gratis statistik værktøjer, som meget præcist måler, hvordan hjemmesiden opfylder formålet og skaber værdi for virksomheden.
Du skal overveje hvem der skal vedligeholde og opdatere hjemmesiden.
Det gælder både tilføjelse af nyt indhold og eventuelle tekniske sikkerhedsopdateringer af CMS systemet bag hjemmesiden. Hvis ikke du selv kan, eller vil gøre det, så find en ekspert og lav en aftale som er tilpasset din virksomhed.
Dette punkt er ekstra vigtig for de fleste virksomheder. For det er ikke alle steder du rent faktisk ejer hjemmesiden og selve indholdet. Du skal være sikker på at du har fuld kontrol over hele hjemmesiden - både indholdet og softwaren.
Ejerskab skal have din opmærksomhed ved aftaler med lange bindingsperioder. Det kan i nogle tilfælde betragtes som en leje, hvor du ikke ejer, og kan pålægge jer en ekstra omkostning, hvis i ønsker at skifte leverandør.
Med fuld ejerskab er du fremtidssikret og kan udvide hjemmesidens funktionalitet, når det bliver nødvendigt (for det gør det).
Husk at se på hjemmesiden som en aktiv del af jeres virksomhed. Det er vinduet ud ad til og mange kunders første møde med jeres virksomhed og produkter.
Når vi hos bechtech starter en snak om udvikling af hjemmeside for vores kunder, sørger vi altid for, at forstå den enkelte virksomheds målsætninger og strategi. På den måde sikrer vi, at hjemmesiden bliver fokuseret og brugervenlig samtidig med at den skaber værdi.
Og værdi er jo i sidste ende enhver hjemmesides formål.
Vores tommelfingerregel er:
Optimer hjemmesidens konvertering igennem
vidensdeling og kommunikation som hjælper kunden