Kundecase: Branding af TurnConsult ApS

Skrevet d. 08/06/2018

Branding af TurnConsult

 

TurnConsult ApS er en nystartet virksomhed med bunker af erfaring indenfor offshore projektledelse og lufthavnslogistik. Virksomheden havde brug for hjælp til at udvikle et brand, som matcher både virksomhedens værdigrundlag og et marked med store arm bevægelser.

BechTech har hjulpet med:

  • Konceptudvikling
  • Logo
  • Visitkort
  • Brevskabelon
  • Professionel hjemmeside
  • Tekster

 

Hvad er branding?

Branding beskrives forskelligt, afhængig af hvem du spørger. Brændemærkning, markedsføring, varemærkning og identitet.

Beskrivelserne kan være mange, men set fra en markedsføringsperspektiv, skal et brand positionere sig i markedet ved at differentiere sig fra konkurrenterne. Branding er en vedvarende process, som skabes med afsæt i en række faktorer:

  • Virksomhedskultur
  • Storytelling (image)
  • Visuel identitet
  • Events
  • Slogans
  • Komminkations- og markedsføringskanaler
  • Budskaber
  • Kundeoplevelser
  • Serviceniveau

 

Branding som forretningsbegreb startede allerede i 1800 tallet og bliver stadigt mere relevant for virksomheder. Idag består udbuddet i mange markeder, af stort set identiske produkter og ydelser. Det betyder, at måden at skille sig ud på (differentiere) - og derfor blive husket - sker via branding.

Et andet eksempel er nærmest identiske varer med stor prisforskel (eks. tandpasta, øl, fødevarer). Mærkevaren koster nogle gange dobbelt så meget (!), som det billige alternativ. Men hvorfor køber nogle så den dyre løsning, når nu varen er ens? Branding er netop svaret. Det er nemlig kundernes opfattelse af brandet, som blandt mange andre ting, er med til at fastsætte den pris, som nogle vil betale.

 

Udvikling af TurnConsult som et brand

Når jeg her hos BechTech arbejder med branding for mine kunder, sker det med udgangspunkt i følgende opfattelser:

  • Et brand er kundens opfattelse af virksomheden
  • Et brand giver løfter og skaber forventninger
  • Et brands succes afhænger af balancen mellem forventninger og oplevelser
  • Et brand kommer indefra og ud

 

Udviklingen af en brandprofil til TurnConsult startede med en grundig analyse af virksomheden. Nogle helt centrale spørgsmål, som indledningsvis blev besvaret var:

  1. Hvem er afsenderen? - Forståelse af virksomheden
  2. Hvem er modtagerne? - Indsigt i kundesegmenterne
  3. Hvilke produkter og services skal formidles?
  4. Hvad er forretningsstrategien og værdigrundlaget?

 

Vi afklarede spørgsmålene over flere kopper kaffe. Det lærte mig meget om både konceptet og ikke mindst stifteren Knud Andersen. Men hvorfor er stifteren vigtig, tænker du måske? I dette tilfælde er virksomheden i høj grad personificeret ved stifteren Knud Andersen. Derfor var det vigtigt for mig, at forstå både forretningsgrundlaget og manden bag. Resultatet er første skridt i branding af TurnConsult. Nemlig den visuelle identitet.

 

Den visuelle identitet 

Med et solidt afsæt startede den kreative process. Resultarne er både jeg og kunden meget tilfreds med, og faktisk, fik TurnConsult sin første kunde kun 3 dage efter, at vi havde lanceret hjemmesiden.

Du kan se resultaterne af den kreative proces herunder.

 

Logo

Logo TurnConsult

Visitkort

Visitkort TurnConsult

Hjemmeside

Hjemmeside til TurnConsult

 

Professionel hjemmeside

Medieekspert Michael Bech

Skrevet af Michael Bech

Jeg hjælper virksomheder med at tiltrække og fastholde deres kunder. Jeg har bred indsigt i kommunikation, markedsføring og softwareudvikling.